علت ورود آب در زمان خاموشی لباسشویی

ورود آب در زمان خاموشی لباسشویی

تا به حال پیش آمده که شاهد جمع شدن حجم زیادی آب در ماشین لباسشویی خاموش خود باشید؟ یعنی علی رغم این که دستگاه خاموش است و کار نمی کند، دیگ پر از آب شود. برخی از کاربران شاهد بروز این اتفاق هستند و برای برطرف کردن آن با خدمات پشتیبان تماس می گیرند تا مشکل ورود آب در زمان خاموشی لباسشویی شان را حل کنیم.

به نظر شما دلیل این مساله چیست؟ با توجه به سیستم ساختاری ماشین های لباسشویی و پروسه ای که برای آبرسانی در آنها طی می شود، چنین اتفاق هایی معمولا دلایل مختلفی دارند.

در این شرایط دستگاه باید توسط تعمیرکاران مجرب بررسی شود تا علت اصلی جمع شدن آب شناسایی گردد. سپس بر اساس شدت آسیب دیدگی، بخش معیوب تعمیر یا تعویض می شود. به این ترتیب مشکل حل شده و فرایند کاری ماشین لباسشویی به حالت عادی باز خواهد گشت. برای این منظور می توانید روی مهارت و تخصصی تیمی در مرکز خدمات پشتبان حساب کنید. در ادامه شما همراهان عزیز را با دلایل جمع شدن آب در لباسشویی خاموش و روش های رفع این مشکل آشنا خواهیم کرد.

جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش

جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش! شاید عجیب به نظر برسه چطور ممکنه لباسشویی خاموشه ولی آب داخلش جمع میشه. اما هر فعل و انفعالی که تو لباسشویی اتفاق بیفته یه علتی داره. مسلماً این مورد طبیعی نیست و نیاز به بررسی و عیب یابی ماشین لباسشویی داره.

نوع آب علت جمع شدن آب در لباسشویی
آب کثیف و کدر انسداد مسیر تخلیه و فاضلاب
آب تمیز و شفاف خرابی شیر برقی

هر کسی که حتی یکبار از ماشین لباسشویی استفاده کرده باشه، لذت کار و شستشوی تمیز و سریع لباس‌ها با لباسشویی رو فراموش نمیکنه.

اگر به هر دلیلی درحین کار با این دستگاه محبوب اذیت بشید، اولین نگرانی و دغدغه‌ی شما رفع مشکل و تعمیر لباسشویی ال جی یا هر برندی که دارید، خواهد بود.

به خصوص اگه دچار مشکل جمع شدن آب داخل لباسشویی شده باشید. چرا که آب راکد در لباسشویی بعد از مدتی گندیده میشه و بوی بدی ایجاد میکنه.

پس بیاید تا هر چه سریع‌تر این مشکل رو عیب یابی کنیم تا مجبور نباشیم بوی بد لباسشویی رو تحمل کنیم.

از تعمیر ترموستات لباسشویی چقدر میدانید؟

برگشت آب فاضلاب علت ورود آب در زمان خاموشی لباسشویی

اگر در لباسشویی خاموش آب جمع بشه، یکی از دلایل محتمل؛ سد راه آب هست. یعنی چی؟

خُب آبِ داخل دیگ باید تخلیه بشه. این تخلیه هم از یک مسیر خروجی یا تخلیه انجام می‌گیره.

اگر سدی سر راه مسیر تخلیه باشه، آب به سمت خروجی و فاضلاب هدایت نمیشه یا در مسیر باقی میمونه. دلایلی که باعث برگشت آبِ فاضلاب به لباسشویی میشه:

  • مسدود بودن شلنگ تخلیه
  • بلند بودن شلنگ تخلیه
  • مسدود بودن فاضلاب

اگر شلنگ تخلیه گرفتگی داشت یا پیچ خورده بود، همین باعث میشه آب نتونه به طور کامل و با سرعت مناسب تخلیه بشه. در این زمان بهتر است اطلاعات بیشتری راجع به علت تخلیه نشدن آب لباسشویی پیدا کنید.

اگر زمان نصب و راه اندازی لباسشویی؛ طول شلنگ تخلیه بیشتر از اندازه‌ی استاندارد بسته شده باشه، باعث میشه آب فاضلاب به داخل آبکش لباسشویی برگرده و قطعا بوی بد فاضلاب هم، به همراه این آب منتقل میشه!

گاهی برگشت و جمع شدن آب داخل ماشین لباسشویی به دلیل بسته بودن نسبی فاضلاب هست. این گرفتگی‌ها میتونه به خاطر رسوبات زیاد یا گیر کردن یک تکه از لباس‌های کوچیک شما مثل جوراب باشه.

البته باقی مانده‌های جیب شما یا حتی دکمه‌ی جدا شده از لباستون، از سمت مسیر تخلیه، در فیلتر پمپ گیر میکنه و شما میتونین اونجا سراغشون رو بگیرید.

اما دلیل اصلی جمع شدن آب در لباسشویی خاموش چیز دیگری هست. متخصصان تعمیر ماشین لباسشویی بوش، سامسونگ، دوو، ویرپول در دکتر تعمیر با توجه به تجربه‌ی بالایی که در مواجه با این مشکل داشتن، دلیل اصلی جمع شدن آب ماشین لباسشویی رو شیر الکتریکی میدونن.

اگر ادامه‌ی مطلب رو بخونید توضیح بیشتری از عملکرد، نحوه‌ی تست و تعویض شیربرقی میدیم.

علت بالا آمدن آب ماشین لباسشویی

به طور کلی آب از دو راه میتونه وارد درام بشه: یا از شیر ورودی یا از شلنگ خروجی.

آب وارد شده میتونه کثیف یا تمیز باشه! درباره‌ی شلنگ تخلیه یا خروجی صحبت شد و گفتیم چه زمانی آب کثیف وارد لباسشویی خاموش میشه.

آب کثیف در لباسشویی نشون میده که عیب یابی باید به طور متمرکز روی مسیر تخلیه و به خصوص فاضلاب خروجی انجام بگیره.

اما زمانی که آب تمیز وارد لباسشویی خاموش بشه؛ اول برید سراغ شیر برقی ماشین لباسشویی.

شیر برقی؛ مدیر آب لباسشویی

Untitled 5 - علت ورود آب در زمان خاموشی لباسشویی

شیربرقی با توجه به مدل لباسشویی شما انواع مختلفی داره. (تک قلو، دو قلو و … و از نظر ولتاژ:  VAC 220 VAC ، 110 و 12VDC است).

شیر برقی میتونه محل اتصال آب سرد و گرم باشه و ورود آب به داخل لباسشویی رو کنترل کنه.

اینکار با جریان الکتریکی و باز و بسته کردن دریچه ورودی آب انجام میشه. بخاطر همین اسمش رو گذاشتن شیر برقی یا شیر الکتریکی.

همونطور که گفتیم؛ شیر برقی یا شیر الکتریکی ماشین لباسشویی، میزان آب ورودی به درام رو کنترل میکنه. اگر آبگیری مدام و بیش از حد انجام بشه یا وقتی لباسشویی خاموش هست، آب داخلش جمع میشه، به احتمال خیلی بالایی علت از خرابی شیر برقی هست.

این قطعه به مرور زمان آسیب میبینه و لازم میشه برای که یک شیربرقی جدید جایگزین کنید.

اگر می‌خواید مطمئن بشید که علت جمع شدن آب در لباسشویی خاموش شیر برقی هست یا نه، کافیه که:

  • لباسشویی رو خاموش کنید.
  • جاپودری رو به کمک فشردن پدال وسط اون یا بالا بودن و خارج کردن خار، بیرون بکشید.
  • حالا از داخل جا پودری به انتهای لباسشویی دید دارید.
  • اگر دیدید که آب به صورت خیلی کم و قطره‌ای در حال ریختنه، این نشونه به شما کمک میکنه که شیربرقی خراب شده و وقتِ تعویض رسیده.

تست و تعویض شیر برقی ماشین لباسشویی

برای تست شیر برقی ماشین لباسشویی با مولتی متر، لازمه لباسشویی رو خاموش کنید.

معمولا دریچه ورودیِ آب پشت دستگاه و در قسمت اتصالات شلنگ‌ها هست. برای تست و تعویض شیر برقی حتما طبق گفته‌های دکتر تعمیر پیش برید. البته اگه تخصصی تو کار فنی ندارید، پیشنهاد می‌کنم اینکارو به کاردون بسپارید تا مشکلات دیگه‌ای پیش نیاد.

  1. اول حتما حتما اتصال دستگاه رو از برق قطع کنید.
  2. شیر آب منزل رو که با شلنگ به دستگاه متصل شده رو ببندید.
  3. یک سطل زیر شلنگ‌ها قرار بدید و از سمت دیگه که به ورودی شیر لباسشویی اتصال داره، باز کنید.
  4. قاب لباسشویی رو باز کنید تا به ورودی آب روی لباسشویی دسترسی داشته باشید.
  5. سیم‌های متصل شده به شیر برقی رو جدا کنید. اگر فکر می‌کنید ممکنه فراموش کنید؛ علامت گذاری کنید.
  6. مولتی متر رو روی RX1 تنظیم کنید و گیره‌های مولتی متر رو روی کنتاکت‌های شیر برقی قرار بدید. اگر مولتی متر عدد صفر یا بی نهایت رو نشون داد، پس بریم ادامه‌ی کار که دیگه واجب شده تعویض بشه.
  7. شلنگ خروجی رو با شل کردن گیره روی اون (با کمکِ انبردست) از شیر جدا کنید. مراقب باشید ممکنه مقداری آب داخل شیر مونده باشه و بریزه زمین.
  8. پیچ‌های محفظه سوپاپ رو باز کنید و شیر برقی رو جدا کنید.
  9. شیربرقی جدید رو مثل قبلی جایگزین کنید و پیچ‌ها رو ببندید.
  10. شلنگ خروجی رو به شیر متصل کنید. با محکم کردن گیره اینکارو انجام بدید.
  11. در آخر سیم‌های که در ابتدا جدا کرده بودید رو دوباره به شیر برقی متصل کنید.
  12. شلنگ‌های ورودی رو به شیر برقی جدید متصل کنید. برای اینکه از درست وصل شدن آب گرم و سرد مطمئن بشید؛ علامت C روی شیربرقی به معنای Cold یا همین سرد هست که باید به شیر آب سرد وصل بشه و H به معنای Hot که به ورودی آب گرم متصل میشه.

جمع شدن آب در لاستیک علت ورود آب در زمان خاموشی لباسشویی

1452010499291 - علت ورود آب در زمان خاموشی لباسشویی

جمع شدن آب در لاستیک لباسشویی برای شما عجیب است؟

این مشکل کاملا طبیعی بوده و نیازی به نگرانی از بابت آن وجود نداره. تنها از یک لحاظ می‌تونه نگران کننده باشه. رطوبت داخل لباسشویی به خصوص داخل لاستیک، محل مناسب تکثیر و تولید میکروب، قارچ و باکتری است که به مرور بوی نامطبوعی هم منتشر می‌کنه.

به طور کلی جمع شدن آب در لاستیک ماشین لباسشویی مشکل نیست و در تمام مدل‌های لباسشویی‌ها بعد از اتمام شستشو اتفاق می‌افته.

به عنوان یک روتین؛ همیشه یک دستمال خشک را در پایان کار دستگاه، داخل لاستیک قرار بدید تا آب، جذب دستمال بشه و هیچ گونه آب و رطوبتی دور لاستیک باقی نمونه.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *