علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

آبگیری نکردن ماشین لباسشویی یا وارد نشدن آب به لگن لباسشویی یکی از مشکلات رایج این دستگاه است. ممکن است دلایل ساده‌ای باعث پر نشدن دستگاه از آب باشند؛ این احتمال نیز وجود دارد که لباسشویی شما دچار نقص فنی شده باشد.

در این مقاله، علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی و همینطور راهکارهای رفع مشکل را در خدمات پشتیبان خواهید دید و خواند.

برای پیدا کردن دلیل وارد نشدن آب به ماشین لباسشویی، باید چندین مورد رو چک کنید. بعضی از دلایل فنی بوده که برای عیب یابی حتما نیاز به تجربه و تخصص دارید. بعضی دیگر اونقدر ساده هستن که کافیه یک نگاهی به توضیحات خدمات پشتیبان بیندازید.

چرا ماشین لباسشویی آبگیری نمی کند؟

تصور کنید که لباس‌های کثیف زیادی تلنبار شده است و برای شستن آنها به سراغ ماشین لباسشویی خود می‌روید. اما پس از قرار دادن لباس‌ها داخل دیگ ماشین لباسشویی و انتخاب برنامه شستشو، سیکل شستشو شروع نشده و متوجه آبگیری کند یا عدم آبگیری لباسشویی خود می‌شوید.

بدون شک ناراحتی شما قابل درک است. با این حال در صورت اطلاع از علت نیامدن آب داخل لباسشویی می‌توانید تصمیم بهتری اتخاذ کرده و در برخی موارد نیز مشکل را رفع کنید.

در زیر مواردی را که ممکن است علت نیامدن آب داخل ماشین لباسشویی سامسونگ، ال جی، بوش و سایر برندها باشند، ذکر کرده و راهکارهای موجود را بیان کرده ایم.

1. ایراد در صافی‌ ها و شیلنگ‌ های تامین آب لباسشویی

Defects in filters and hoses for laundry water supply 1 - علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی به کمک شیلنگ‌های لاستیکی که برای تأمین آب دستگاه به شیر آب شهری متصل می‌شوند، آبگیری را انجام می‌دهد. گاهی حتی طول این شیلنگ‌ها به 2، 3 متر نیز می‌رسد.

همچنین در انتهای شیلنگ و در محل اتصال به شیر، صافی‌ها یا فیلترهای کوچکی وجود دارند که جهت جلوگیری از ورود رسوبات و مواد موجود در آب به داخل دستگاه و شیر برقی، استفاده می‌شوند.

  • یکی از اولین مواردی که در بروز مشکل آبگیری کند یا عدم آبگیری لباسشویی می‌بایست بررسی شود، شیلنگ‌های تأمین آب و صافی‌ها هستند.
  • به خاطر ترک‌های موجود در شیلنگ یا پارگی به وجود آمده در آن یا پیچ خوردگی یا گیر افتادن جسم خارجی در آن، ممکن است شیلنگ مسدود شود و به آبگیریِ کند یا عدم آبگیری بیانجامد.
  • صافی‌ها یا فیلترها نیز می‌توانند به دلیل نشست و تجمع رسوبات گرفته شده مقدار آب کمتری را عبور دهند.
  1. ابتدا از باز بودن شیر مطمئن شوید و سپس موارد اشاره شده در بالا را بررسی کنید.
  2. می‌توانید شیلنگ‌ها را از لباسشویی باز کرده و سر دیگر آنان را داخل یک سطل قرار دهید تا از فشار آب ورودی به دستگاه و مسدود نبودن شیلنگ‌ها مطمئن شوید.
  3. در صورتی که لازم بود، شیلنگ یا صافی موجود را تعویض کنید.

درباره رفع ایرادات لباسشویی بیشتر بدانید…

2. ایراد شیر تامین آب خانگی، علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

ممکن است علت نیامدن آب داخل لباسشویی ایراد شیر آب خانه باشد. ابتدا از باز بودن شیر مطمئن شوید و در صورتی که به مسدود بودن شیر مشکوک هستید برای تعویض آن اقدام کنید.

Defects in filters and hoses for laundry water supply - علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

چک کردن شلنگ ورودی هست. در چه شرایطی شلنگ ورودی باعث وارد نشدن آب به داخل ماشین لباسشویی میشه؟

  • شلنگ پیچ و تاب خورده و جلوی سرعت آب رو گرفته.
  • داخل شلنگ چیزی گیر کرده. شما با باز کردن و بررسی شلنگ می‌تونید متوجه‌ی انسداد اون بشید.
  • شلنگ پاره شده یا نشتی داره و حجم کافی از آب عبور نمیده.

مسیری که آب از درون آن حرکت کرده و به ماشین لباسشویی وارد میشود از طریق شیلنگ ها میباشد که گاهی به سبب دور بودن شیر آب ورودی به ماشین لباسشویی طول این شیلنگ ها ممکن است به 2 متر نیز برسد که اگر در مسیر این شلنگ ها پارگی و یا پیج خوردگی وجود داشته باشد، میتوان برای گردش جریان آب مشکلاتی را ایجاد نماید.

هم چنین پارگی یا پیچ خوردگی در شلنگ های ورودی ماشین لباسشویی میتواند باعث آبگیری نکردن در ماشین لباسشویی گردد.

.

3. خراب شدن شیر برقی

water inlet valve washer - علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

شیر برقی یا شیر ورودی آب مهمترین قطعه در بروز مشکلات مربوط به آبگیری لباسشویی محسوب می‌شود. در صورت خرابی شیر ورودی آب که در پشت لباسشویی قرار دارد، دستگاه ممکن است به کندی از آب پر شده یا اصلا پر نشود.

همچنین ممکن است سبب آبگیری زیاد لباسشویی شود. شیر ورودی آب علاوه بر ولتاژ مناسب، به فشار آب کافی برای عملکرد درست خود احتیاج دارد.

  • اگر فشار آب پشت شیر مناسب است، باید از تأمین برق آن مطمئن شوید که به کمک مولتی متر و اندازه گیری ولتاژ سلنویدهای آن امکان پذیر است.
  • این اندازه گیری ولتاژ باید در حین کار دستگاه و هنگام مرحله آبگیری انجام شود که به دلیل خطرات برق گرفتگی توصیه می‌شود تنها توسط تکنسین لباسشویی انجام شود.
  • در صورتی که ولتاژ شیر برقی لباسشویی مناسب است، معیوب بودن خود شیر دلیل بروز مشکل است.
  • اگر ولتاژی به شیر ورودی آب نمی‌رسد، آنگاه باید قطعاتی که شیر برقی را کنترل می‌کنند، بررسی کرد.
  • شیر برقی لباسشویی توسط تایمر یا برد الکترونیکی و سوئیچ فشاری یا همان سوئیچ سطح آب کنترل می‌شود.
  • به همین دلیل در صورتی که برق به شیر نمی‌رسد، ممکن است ایراد از یکی از این قطعات باشد.

آب ورودی از منزل به لباسشویی در حین کار دستگاه دائماً بازه. اما وارد شدن آب به داخل لباسشویی در زمان‌های خاصی از چرخه و به طور محدود انجام می‌گیره. اینکار جز با عملکرد صحیح شیر الکتریکی امکان پذیر نیست. شیر برقی‌ها مدل‌های مختلفی دارن.

بسته به مدل لباسشویی شما میتونه دوقلو، سه قلو یا چهار قلو باشه. اما عملکرد و وظیفه‌ی شیر برقی یک چیز واحده. اینکه از برد الکترونیک دستور می‌گیره و عمل قطع و وصل شدن آب انجام میشه.

از جرم گیری ماشین لباسشویی  چه میدانید؟

4. بروز ایراد در سلکتور، تایمر یا برد الکترونیکی

tamir board - علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

تایمر مکانیکی در مدل‌های قدیمی‌تر لباسشویی استفاده می‌شود و در مدل‌های جدیدتر به جای این قطعه از برد الکترونیکی استفاده می‌شود. تایمر یا برد وظیفه هدایت جریان الکتریکی به قطعات مختلف از جمله شیر برقی را برعهده دارد که در حین مرحله آبگیری سیکل شستشو این کار را انجام می‌دهد.

  • اگر ایرادی در تایمر یا برد وجود داشته باشد ممکن است ولتاژ لازم برای عملکرد شیر برقی به آن نرسد و علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی باشد. راهکار موجود در این حالت تعویض تایمر یا برد است.
  • برای تست تایمر می‌بایست در حین مرحله آبگیری، ولتاژ کنتاکت‌های تایمر یا پایانه‌های الکتریکی برد اندازه گیری شود. این اندازه گیری به دلیل خطر برق گرفتگی باید توسط تکنسین ماهر انجام شود.

5. کم بودن فشار آب، دلیل آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

همانطور که پیشتر اشاره شد، شیر برقی لباسشویی برای عملکرد صحیح خود به حداقل فشار آبی در حدود 20 psi نیاز دارد. بنابراین کم بودن فشار آب آشپزخانه در برخی موارد مانند منازل آپارتمانی می‌تواند مشکل ساز شده و علت نیامدن آب داخل لباسشویی باشد.

 

6.سوئیچ تشخیص سطح آب (هیدرواستات)

 

Untitled - علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

این سوئیچ که به خاطر مکانیزمش به سوئیچ فشار هم معروفه، مقدار آب داخل دیگ رو می‌سنجه و بعد از تشخیصِ حد مطلوب آب داخل لباسشویی، ولتاژ لازم برای بسته شدن شیر برقی رو ارسال میکنه. در این زمان دیگه آب وارد لباسشویی نمیشه.

حالا تصور کنید اگر سوئیچ فشار خراب شده باشه، جریان از برد به سوئیچ میرسه ولی توانایی انتقال این جریان رو به شیربرقی نداره.

خرابیِ این قطعه مساوی با عدم تشخیص مقدار آب لازم داخل دیگ و درست آبگیری نکردن ماشین لباسشویی هست.

برای اینکه تشخیص بدیم مشکل آبکشی نکردن ماشین لباسشویی از خرابی سوئیچ فشار هست یا نه، باید با یک مولتی متر جریان این قطعه رو بررسی و در صورت نیاز تعویض کنیم.

سوئیچ فشار در پایین ترین نقطه‌ی مخزن قرار گرفته. یک شلنگ به این سوئیچ متصله. با متراکم شدنِ فشار هوای داخل شلنگ و اعمال این فشار به سوئیچ، دستور باز و بسته شدن داده میشه.

اگر فشار داخل شلنگ کاملا خارج نشده باشه، دستگاه فکر (!) میکنه داخل مخزن آب هست و دستور بسته شدن شیر برقی رو میده و لباسشویی آبگیری نمیکنه!

اگر شلنگ هیدرواستات (سوئیچ تشخیص سطح آب) سوراخ یا سوئیچ خراب شده باشه، نیاز به تعویض و تهیه‌ی هیدرواستات جدید هست.

یکی دیگه از دلایل اصلی آبکشی نکردن لباسشویی میتونه خرابی هیدرواستات باشه.

سوئیچ سطح آب که یک سوئیچ فشاری است، ولتاژ برق ورودی به شیر برقی را کنترل می‌کند. در واقع جریان از تایمر یا برد الکترونیکی به سوئیچ فشار و از این قطعه به شیر برقی می‌رسد.

پس از رسیدن میزان آب در دیگ لباسشویی به مقدار مناسب، سوئیچ فشاری جریان را از شیر برقی قطع کرده و آبگیری را متوقف می‌کند و سپس جریان به موتور هدایت شده و مرحله چرخش آغاز می‌شود.

بررسی سلامت سوئیچ توسط مولتی متر بهتر است توسط یک تعمیرکار ماشین لباسشویی انجام گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *