بررسی انواع ترموستات لباسشویی / علائم خرابی ترموستات لباسشویی + راه حل

ترموستات ماشین لباسشویی ، یک بخش کلیدی در این دستگاه ها است که دمای آب شستشو را تنظیم می کند و خرابی ترموستات یک مشکل رایج در این دستگاه ها است. این قطعه برای کنترل دمای آب در حالت های مختلف شستشو استفاده می شود. در این مقاله به معرفی انواع ترموستات ها می پردازیم و علائم خرابی ترموستات لباسشویی را بررسی می کنیم.

Untitled 2 - بررسی انواع ترموستات لباسشویی / علائم خرابی ترموستات لباسشویی + راه حل

ترموستات ماشین لباسشویی ، یک بخش کلیدی در این دستگاه ها است که دمای آب شستشو را تنظیم می کند و خرابی ترموستات یک مشکل رایج در این دستگاه ها است. این قطعه برای کنترل دمای آب در حالت های مختلف شستشو استفاده می شود .

ترموستات که در ماشین های لباسشویی جدید ترمیستور نامیده شده و با نام سنسور دما نیز شناخته می شود یک دیسک فلزی یا پلاستیکی با قطر دو و نیم تا سه سانتیمتر است که معمولاً در قسمت پایین بدنه ماشین لباسشویی و در سمت عقب این دستگاه ها نصب می شود. حسگر ترموستات در داخل مخزن قرار داشته و با آب در تماس است.

اصل عملکرد ترموستات در ماشین لباسشویی چگونه است؟

ترموستات برای ماشین لباسشویی قطعه ای است که قبل از هر چیز به منظور کنترل دمای آب در حین شستشو مورد استفاده قرار گرفته و بسیار ضروری می باشد.
در مدل های قدیمی ماشین لباسشویی، ولتاژ تامین شده ، المنت گرمایشی را خاموش می کرد ،در ماشین های لباسشویی اتوماتیک و مدرن ترموستات سیگنالی را برای خاموش کردن المنت گرمایشی به برد کنترل ارسال می کند و آب تا دمای تنظیم شده توسط برنامه گرم می شود .ترموستات با کاهش دما همان سیگنال را به ماژول الکترونیکی یا برد ارسال می‌کند تا گرمایش دوباره فعال شود.

انواع ترموستات

سه نوع ترموستات وجود دارد که شامل موارد زیر می باشند:

1. ترموستات های پر از گاز

این ترموستات ها دارای یک حسگر، یک ظرف با یک لوله پر از گاز فریون و یک دستگاه کنترل هستند. هنگامی که دمای آب افزایش می یابد ، گاز فریون منبسط شده و روی صفحه فشار می آورد که باعث باز شدن کنتاکت ها و قطعی المنت حرارتی از شبکه می شود.

2. ترموستات دو فلزی

چنین ترموستات هایی در داخل درام در آب گرم قرار دارند. اصل کار آنها بر اساس بسته شدن یا باز شدن کنتاکت در هنگام گرم کردن یا خنک کردن صفحه دو فلزی است.
ترموستات دو فلزی یک استوانه با رزوه یا قفل برای تثبیت در داخل مخزن است. عملکرد این نوع ترموستات بر اساس اصل انبساط صفحه دو فلزی هنگام گرم شدن می باشد. بنابراین در هنگام گرم شدن صفحه دو فلزی خم شده و کنتاکت ها را باز و بسته می کند .با گذشت زمان این صفحه ممکن است ویژگی‌های فیزیکی خود را از دست بدهد که در این صورت ترموستات باید تعویض شود.

3. ترمیستورها

مدل های جدید ماشین لباسشویی از ترمیستور استفاده می‌کنند که سیگنالی را به برد کنترل می فرستد که المنت گرمایش را خاموش می کند. این نوع ترموستات ها بر اساس اصل تغییر مقاومت الکتریکی مواد با افزایش دما کار می کنند. به عبارت دیگر عملکرد چنین حسگرهایی بر اساس تغییر در مقاومت ماده در هنگام گرم شدن است . از نظر ساختاری چنین دستگاه هایی بسیار قابل اعتمادتر هستند ، زیرا مدار مکانیکی ندارند.

images 1662537521 - بررسی انواع ترموستات لباسشویی / علائم خرابی ترموستات لباسشویی + راه حل

علائم خرابی ترموستات ماشین لباسشویی چیست؟

علائم زیر نشان دهنده خرابی ترموستات ماشین لباسشویی می باشند:

– آب بدون توجه به حالت محدودیت دمای تنظیم شده تا نقطه جوش گرم می شود.
– گرم شدن بیش از حد بدنه دستگاه در هنگام شستشو و ایجاد شدن بخار از زیر درب ماشین لباسشویی یکی دیگر از علائم نشان دهنده خرابی ترموستات در این دستگاه ها است.
– آب به هیچ وجه گرم نمی شود، اگرچه کنترل الکترونیکی دما را تنظیم می کند.
فراموش نکنید در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده ، از یک تعمیرکار ماهر و متخصص برای برطرف شدن مشکل کمک بگیرید، زیرا در غیر اینصورت ممکن است ترموستات ماشین لباسشویی شما بسوزد.

دلایل خرابی ترموستات ماشین لباسشویی چیست؟

شایع ترین دلایل خرابی این قطعه در ماشین لباسشویی عبارتند از:

1. شستشوی مداوم لباس ها با دمای بالای آب

استفاده از دمای بالا در ماشین لباسشویی همیشه قابل توجیه نیست. زیرا استفاده از دمای بالای آب قطعات ماشین لباسشویی را فرسوده نموده و باعث از کار افتادن سریع تر آنها می‌شود. همچنین آب گرم تاثیرات منفی بر روی لباس ها و ملحفه ها دارد.

2. ناپایدار بودن ولتاژ دستگاه

ناپایداری ولتاژ ، اغلب باعث نوسانات ولتاژ الکتریکی در شبکه می شود که تاثیر بدی بر عملکرد ترموستات دارد. توصیه می شود قبل از اتصال ماشین لباسشویی به شبکه برق از یک تثبیت کننده مخصوص ولتاژ استفاده کنید.

3. گرم شدن بیش از حد عایق ها

برای اتصال ماشین لباسشویی ، استفاده از سیم کشی مناسب به علاوه یک دستگاه ارت و یک دستگاه برای قطع در صورت اختلال ضروری است.
یکی دیگر از دلایل خرابی ترموستات ماشین لباسشویی فرسودگی فیزیکی صفحه در ترموستات دو فلزی است. در این حالت صفحه خم نشده و گرمایش آب نیز قطع نمی شود.
ترموستات پر از گاز به دلیل نقض یکپارچگی لوله و تبخیر فریون از سیستم ، کار نمی کند در این صورت می توانید ترموستات را با لوله یا بازگرداندن سفتی و همچنین پر کردن سیستم فعلی با فریون تعمیر کنید.
ترمیستورها به ندرت از کار می افتند و علت از کار افتادن آنها ممکن است نقص تولید باشد.