اشتباهات رایج در شستن ظروف با ماشین ظرفشویی / استفاده درست از ماشین ظرفشویی

بسیاری از افراد تصور میکنند شستن ظروف با ماشین ظرفشویی کاری بسیار ساده است و هنگام شستشوی ظروف نکات مهمی را نادیده میگیرند که باعث به وجود آمدن مشکلات جدی میشود.

شستن ظروف یکی از متداول ترین کارها در خانه است. با اینکه شستشوی ظروف کاری ساده و معمولی است اما بسیاری از ما در زمان انجام این عمل، مرتکب اشتباهاتی می‌شویم که نه تنها به ظروف آسیب فراوانی می رساند بلکه سلامتی را در معرض خطر قرار می دهد.

Untitled 1 4 - اشتباهات رایج در شستن ظروف با ماشین ظرفشویی / استفاده درست از ماشین ظرفشویی

استفاده بیش از حد از شوینده

اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام شست وشوی ظروف سینک را پر از کف می کنید مطمئن باشید در مصرف مواد شوینده زیاده روی می کنید. برای شستن ظروف به خصوص داخل ماشین ظرفشویی و حتی با دست نیازی به کف زیاد نیست زیرا با کمترین مقدار مواد شوینده نیز ظروف کاملا شست و شو و تمیز می شوند. اگر شست و شو بخوبی صورت نگیرد مواد شوینده روی ظروف باقی می مانند و باعث می شوند ظروف کدر به نظر برسند و البته بدتر از آن از طریق استفاده مجدد از ظروف وارد دهان و بعد بدن می شوند.

از مصرف مواد شوینده حاوی سفید کننده، تریکلوزان یا سایر ضد عفونی کننده های قوی خودداری کنید.

هدر دادن آب

وقتی صحبت از صرفه جویی در مصرف آب می شود، تفاوتی بین شستن با دست و ماشین ظرفشویی وجود ندارد. یک ماشین ظرفشویی در هر بار شست وشو حداقل ۳ گالن آب مصرف می کند اما این در حالی است که معمولا در شست و شو با دست مصرف آب از ۲۷ گالن هم تجاوز می کند.

برای کاهش مصرف آب هنگام شستن ظروف، شیر آب را ببندید و به جای آبکشی جداگانه، یک کاسه یا لگن کوچکی را برای شست و شو پر کنید.

استفاده از اسفنج نامناسب

اسفنج های نامناسب می توانند حاوی هزاران باکتری مانند اشریشیا کُلی باشند.

اسفنج های پلاستیکی را کنار بگذارید و به جای آن از یک دستمال با الیاف طبیعی استفاده کنید. دستمالهای ظرفشویی می توانند به اندازه یک اسفنج دارای باکتری باشند اما، با مراقبت و تمیز کردن مناسب جایگزین بسیار مناسب تر و تمیزتری هستند. دستمال را دور از سینک و در معرض مستقیم نور خورشید آویزان کنید تا کاملا خشک شود.

شستن ظروف در سینک یا ماشین ظرفشویی کثیف

سینک آشپزخانه معمولاً ۱۰۰۰۰۰ برابر حمام یا توالت میکروب دارد. سینک ظرفشویی خود را روزانه با سرکه و جوش شیرین یا سرکه و نمک ضدعفونی کنید.

ماشین ظرفشویی هم ممکن است خیلی تمیز نباشد زیرا گرما و رطوبت محیطی مناسب برای رشد کپک ها و باکتری ها ایجاد می کند. اگر ماشین ظرفشویی بوگیر دارد، دیگر نیاز به تمیز کردن ندارد. گاهی اوقات ماشین ظرفشویی خود را با یک فنجان سرکه و یک فنجان جوش شیرین تمیز کنید.

شستشوی نامناسب

برای شست و شوی ظروف چدنی از صابون استفاده نکنید و در عوض از یک برس اسکراب سفت با آب استفاده کنید.

هرگز وسایل چوبی را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید؛ زیرا رطوبت و گرمای شدید داخل ماشین ظرفشویی می تواند باعث متورم شدن و ترک خوردن چوب شود؛ بهتر است آنها را با دست بشویید و از خیساندن آنها خودداری کنید.

شستن چاقو ها با دست آنها را تیز نگه می دارد و از آسیب رساندن به دسته و درز آنها جلوگیری می کند.

ضدعفونی نکردن مناسب

نظافت مناسب آشپزخانه و نظافت ظروف برای جلوگیری از گسترش باکتری های مضر مهم است. برای شستن ظروف خود از آب داغ البته با دستکش استفاده کنید. برای جلوگیری از آلودگی هر چیزی را که آخرین بار با گوشت خام تماس داشته است بشویید.

برای رفع خرابی ماشین ظرفشویی و تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران ، به کجا مراجعه کنیم ؟

همانطور که گفته شد ، چنانچه ظرفشویی به دلیل معیوب بودن قطعات دچار خرابی باشد لازم از از تعمیرکار مجرب برای سرویس و تعمیر آن کمک بگیرید .

چنانچه ساکن تهران هستید  ، می توانند با یک تماس ، از خدمات پشتیبان برای نصب ، تعمیر و راه اندازی دستگاه خود کمک بگیرند .